Предизвикателството Lidl Digital

Computer World

Стамен Кочков е професионалист с повече от 20 години опит в софтуерната индустрия. Бил е вицепрезидент за Core Platform Java Technologies в SAP Labs Bulgaria и член на разширения лидерски екип на SAP с членове на ръководни длъжности в компанията по целия свят. Създава и развива екипи с над 130 специалисти в компанията. В периода 2014-2018 г. е Председател на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ), а до днес е член на Управителния съвет, като отговаря за дейността на асоциацията в сферата на образованието. От 6 месеца е ръководител на високотехнологичния център за развойна дейност Lidl Digital.

Г-н Кочков, позволявам си да започна с един личен въпрос – как професионалист с вашия опит и кариера се реши да започне в чисто нова IT структура, която не е позната на българския пазар и какви са впечатленията ви от Lidl Digital за първите 6 месеца?

Предизвикателството е един от основните фактори за развитие, поне в нашия бизнес. Усетиш ли, че нещо се превръща в рутина, значи е време да поемеш нови посоки. За мен беше изключително интересно да съчетая опита, който имам, с едно ново поле на дейност – електронната търговия, където, признавам си, имах малко познания, а това означаваше – цял нов хоризонт, който се разкрива и чака да бъде изследван. Не без значение за решението ми беше и репутацията на компанията Lidl с нейните ясни ценности и корпоративна култура, които са ми близки като разбиране, както и възможността да участвам в нещо, което започва от самото начало и до голяма степен неговият успех зависи от самите нас – хората, които поставяме началото и можем да зададем посоката на развитие. Много съм щастлив, че още с първите членове на екипа събрахме хора с ентусиазъм, силно мотивирани и ориентирани към ефикасност, оптимизация и резултати – не само при изграждането на работните процеси, но и при формирането на работната среда и отношения вътре в екипа. Не на последно място това, което ме изкуши, е възможността да работим в сфера, която е нова за нашия пазар и която предполага и позволява бърз растеж и използване на Agile методологии и процеси. Разбира се, немалка роля за решението ми изигра и фактът, че влизам в международна компания, със силно ноу-хау и възможности за работа в мултинационален екип с колеги от Германия, Румъния, Испания и България.

Стамен Кочков

Стамен Кочков


Наскоро Lidl Digital, като част от Лидл България, стана член на БАСКОМ, заедно с някои от най-големите и утвърдени компании в бранша. Как така един развоен център, на не повече от година на българския пазар, успя да влезе в кръга на големите и утвърдените?

В културата на БАСКОМ е, че всички, които са готови да работят за общия просперитет на индустрията и да защитават общия бизнес интерес на бранша, са добре дошли. Вярно е, че Lidl Digital е от скоро на българския пазар, но като част от Лидл България, той е част от голяма международна структура с доказана репутация и се вписва добре в културата на БАСКОМ, защото в нея вече работят хора, които са се доказали като професионалисти с голям опит и които искат и могат да допринесат за развитието на екосистемата. Ние вярваме, че заедно и с обединени усилия можем да постигнем много повече положителни промени. В добавка, ние в Lidl Digital като екип можем да допринесем с уникална комбинация от технологична и бизнес експертиза в полето на e-Commerce и Retail бизнеса – изключително динамична, интересна, изпълнена с предизвикателства и експоненциално разрастваща се ниша.

Как позиционирате Lidl Digital на българския пазар и как успявате да привлечете качествени специалисти при толкова голяма конкуренция на пазара на труда в бранша?

Наскоро започнахме с първата си кампания за позициониране на Lidl Digital като работодател и умишлено избрахме провокативния подход с общо послание, че работата при нас не е това, което хората очакват, когато чуят името Lidl пред Digital. На пръв поглед изглежда не толкова интересно и предизвикателно за специалистите в бранша да работят за ритейл верига, но всъщност е точно обратното – електронната търговия е изключително бурно развиваща се и поставя големи предизвикателства за ИТ специалистите. При нас те имат възможност не само да работят с най-новите и желани технологии, но и да разработват от нула цялостни решения. Мисля, че това е много важно за хората от нашата "порода", които се мотивират от предизвикателствата, искат да създават творчески продукт и държат да работят в места, заредени с ентусиазъм и бъдеще. Lidl Digital в това отношение е изключително място, защото съчетава духа и философията на start-up бизнес с възможностите и мащаба на огромна международна компания. Усещането е невероятно зареждащо – казвам го от личен опит, защото съм имал възможност да работя на различни и все интересни места.

Колко души работят в Lidl Digital в момента и какви са плановете ви за разрастване – в какви срокове и с какви темпове?

В момента сме малко над 50 човека, а до края на годината очаквам да удвоим състава, за да можем да отговорим на нуждите на бизнеса ни. Разбира се, количеството не е най-важният критерий, много по-съществено е да бъдем в крак с динамиката на нашия бизнес – електронната търговия – и поради тази причина поддържаме високи критерии в процеса на наемане. Въпросът не е да наемаме хора просто така, а да изградим един стабилен екип, в който всеки се чувства на мястото си, екип, който работи в синхрон и с висок професионализъм. Например, много важни членове на нашия екип са Agile коучовете (или Скръм мастъри), които са като диригенти в един оркестър, помагайки на хората в екипа да постигнат консенсус, да останат фокусирани в задачите и да подхождат творчески към тях.

Какви са основните предизвикателства в ежедневната ви работа?

Разбира се, ние се гордеем с нашия онлайн магазин и работата по него определя както ежедневните предизвикателства, така и дългосрочните цели. Без ефективни и ефикасни процеси и практики няма как да постигнем целта си да станем най-големия discounter в Европа. Затова ползваме Agile процеси (Scrum в частност) при имплементацията на продуктите ни и в пълна сила се възползваме от гъвкавостта и делегираните отговорности, които те предоставят на екипите ни. Участваме в целия технологичен stack на онлайн търговията – започвайки от front-end частта на магазина, където работим с модерни технологии като Vue.js, JavaScript, Microservices, Java 8+, SAP Hybris, минавайки през middleware и стигайки до back-end-a, където инструментите, които ползваме, са основно SAP базирани – S/4 HANA, SAP Retail, Extended Warehouse Management (EWM), ABAP. И не на последно място, инвестираме и в тестването, като залагаме на опитен екип от специалисти по тестване на качеството, които покриват целия спектър на функционално и автоматизирано тестване. Заслужава да се отбележи, че профилите и функциите, които центърът има, търси и развива, са в пълния спектър на софтуерното продуктово развитие – бизнес анализатори, консултанти, софтуерни разработчици, front-end разработчици, Operations, DevОps, тестване на качеството и т.н.

Как мотивирате хората си и какво повече им предлагате в сравнение с конкурентите?

Не знам дали е повече, но със сигурност предлагаме различен тип предизвикателство и отношение. В нашия бранш заплащането отдавна не е основната мотивация, защото то стандартно е на добро ниво. Много по-важни са типа задачи, програмите и технологиите, с които се работи – ние предлагаме най-предпочитаните от специалистите. Също толкова важно е и как се чувстват на работното си място, усещането за свобода, точният баланс между работа и лично време. Удовлетвореността от работата и уважението към мениджърите също е важен двигател, както и удоволствието от общуването с колегите и средата, в която работиш – важно е да те настройва позитивно, мотивиращо и да подпомага процеса. Нашият офис се намира в най-новата сграда на Бизнес Парк София и е наистина модерно и уютно място. Има всички условия и за работа, и за пълноценна почивка и "презареждане" – имаме стаи за игри, социални места за брейнсторминг или просто за разговори. Мисля, че успяваме освен много да работим и добре да се забавляваме – организираме доста вътрешни активности, така че всички да се чувстваме добре на работното си място. Това е, което предлагаме – предизвикателна и интересна работа, коректност и стабилност, възможност за професионален растеж и кариерно развитие, обучение в международна компания и атмосфера на ентусиазъм и уважение към служителите. Затова всеки ИТ специалист, който се припознава във всички тези неща – и като амбиция и желание за развитие, и като работна среда и екипен дух, е добре дошъл в нашето семейство.

Къде виждате Lidl Digital след 5 години?
Предвид динамиката на съвременния свят 5 години се равняват на 50, защото технологиите се развиват с такива темпове, че дори най-големите умове си позволяват да правят по-краткосрочни прогнози. Разбира се, това е в кръга на шегата. За компания с традициите на Lidl, планирането е същностна част от успеха, така че ние имаме ясен план, който включва утвърждаването на Lidl Digital България като водещ високотехнологичен център за Европа в областта на иновациите и внедряването на нови технологии, отговорен за стратегическите проекти за e-commerce на цялата Schwarz Group. За целта е необходимо постоянното развитие на екипа на Lidl Digital в България – и вертикално, и хоризонтално – като структура, отговорности, експертиза и състав. Това е изключително интересна и предизвикателна част от задачите ни, особено в ситуацията на висока конкуренция на нашия пазар на труда. Плановете ни включват и активно подпомагане на цялостната IT екосистема не само в България, но и за региона на Югоизточна Европа, подкрепа на инициативи в областта на образованието и start-up бизнеса със силен фокус върху иновативни решения и организации. Така че, както виждате, предстои ни много и интересна работа, което е наистина вдъхновяващо, и поне мен ме зарежда с енергия, която надявам се да успявам да предавам и на хората около мен, защото в нашата работа екипът е най-важното.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X