Ит Лидери

Антимонополната регулация е върхът на айсберга за ИТ гигантите, според GlobalData

Владимир Владков

Антимонополната комисия на американския Конгрес проведе тази седмица 5-часово изслушване за пазарната мощ на големите технологични компании. Антимонополните усилия обаче са само върхът на айсберга, обяснява GlobalData, като регулаторите ще започнат да следят технологичните гиганти в 10 различни зони, като най-спешните проблеми са в сферата на монополното положение, дезинформацията и защитата на личните данни.

"На риск е подложено самото бъдеще на рекламния модел, който поддържа бизнеса на Facebook, Google и много други. По този модел се предоставят безплатни услуги в замяна на лични данни, които след това се използват за показване на фокусирани реклами към потребителите. Намалената сигурност, наред с по-ненадеждната информация е цената, която потребителите трябва да платят", коментира Лаура Петроне, старши анализатор в GlobalData.

"Антимонополните мерки са и ще продължат да бъдат основната регулаторна "чума" за технологичните гиганти. В най-добрия случай контролът на данните ще бъде ключовият регулаторен проблем, като защитата на личните данни печели все по-голямо внимание. По отношение на съдържанието, онлайн вредите и възпрепятстване на правосъдието, технологичните гиганти ще бъдат накарани да адаптират задължение да се грижат за тях или ще станат обект на по-строг контрол, а интернет екосистеми като тези на Amazon, Alphabet, Facebook и Apple са особено уязвими. В тези области, включително авторското право, се появява голямо разделение между традиционните издатели и радио- и телевизионните оператори, които поддържат реноме на доставчици на висококачествено съдържание, и технологичните гиганти, които отказват да поемат отговорност за "токсичните" неща и дори често незаконно съдържание, което публикуват", добавя Петроне.

"В цифровата ера злоупотребата с пазарната сила е реална. Ключът към разбирането на това е да се погледне как се контролират клиентските данни от големите технологични компании. Основните интернет екосистеми са установили почти монопол в съответните сектори, като произвеждат приложения, комбиниращи потребителски интерфейс, софтуерен код и лични данни, а те се контролират от техните собствени облачни сървъри. Повечето онлайн данни са "силозирани" в сървърите на компании като Google, Facebook и Twitter и те осигуряват приходи от целенасочена реклама. Това означава, че ако потребителите преминат към конкурентна услуга, те губят своите данни", допълва Петроне.

"Големите технологични компании могат да използват тези съкровища от данни, за да шпионират конкурентите, да придобият важна информация за тях и да я използват за засилване на собственото си господство. Изслушването пред Конгреса показа, че макар законите за конкуренцията да не са измислени за цифровата икономика, антимонополните мерки са критичен проблем за технологичните гиганти и за справянето с него вероятно ще изисква преработване на съществуващото законодателство".




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X