Бизнес

Защо Microsoft иска да купи TikTok?

Computer World

Microsoft потвърди, че обсъжда с ByteDance варианти за придобиването на TikTok в САЩ, Канада, Нова Зеландия и Австралия. За повечето това може би изглежда необичаен ход, но технологичният гигант определено има своите причини да купи приложението.

В петък на борда на Air Force One Доналд Тръмп коментира, че може да забрани TikTok в САЩ, ако ByteDance не го продаде на американска компания до 15 септември. Президентът смята, че приложението събира данни на американците и ги изпраща към китайското правителство.

Инфлуенсъри и фенове се включиха в каналите на социалните мрежи, за да протестират срещу коментарите, макар че това може да е ход на Тръмп за насърчаване на преговорите за продажба. Наличието на такъв мощен инструмент в сферата на социалните мрежи в американската собственост със сигурност би се харесало на тази администрация.

Сега Microsoft разполага с шест седмици, за да приключи преговорите по придобиването на TikTok. От компанията обаче планират това да се случи по-рано, още преди края на август.

Ако сделката успее Microsoft вече е договорил с американското правителство да донесе кода за приложението от Китай в САЩ в рамките на една година. Все още не е известна цената на споразумението, но се очаква тя да бъде между 10 млрд. и 30 млрд. долара. Въпреки че президентът Доналд Тръмп заяви, че държавата трябва да получи дял от придобиването, все още не е ясно дали това ще се случи или дали дори е законно.

Много малко американски компании имат възможност да прехвърлят голямо количество данни в своите собствени системи само за година, а какво остава да си позволят милиардите, които TikTok струва. Microsoft покрива и двете условия. Засега изглежда, че технологичният гигант е единстввеният и водещ кандидат за приложението.

Microsoft се трансформира в облачна компания, която дава възможност за иновации, вместо да създава революционни идеи. Компанията е инвестирала милиарди в центрове за данни, за да подкрепи успеха на своите клиети в дигиталната ера.

TikTok е много различен бизнес от традиционните сфери на Microsoft. Компанията ще трябва да оспорва доминирането на Google и Facebook за приходите от реклама, създавайки бизнес модел, който е много чужд за екипа. Може да се направят милиарди чрез закупуването на TikTok, но това не се вписва точно в настоящата стратегия на Microsoft. Какво тогава може да спечели наистина гигантът от сделката?

Изкуственият интелект
Всъщност приложението предлага на Microsoft нещо, с което ключови негови конкуренти разполагат: видео услуга. Това се оказва важен компонент при създаването на изкуствен интелект - технология, която може да разбира реч, а дешифрира изображения и да се справя със задачи, изискващи основни умения за взимане на решения. И именно това е една от причините, поради които Microsoft води преговорите с ByteDance.

Ако се приеме, че изкуственият интелект е новото електричество, то горивото за тази технология са данните, смятат експертите. Точно данни в TikTok има достатъчно под формата на видео клипове, милиарди от които са качвани всяка година. Те показват поп културата, включват хора от различен етнически произход, показват разнообразни дейности. Именно всички с тези данни Microsoft може да създаде обучителни модели, които да помогнат за обучаването на AI системите.

Най-големите конкуренти на Microsoft при разработката на изкуствен интелект разполагат със свои собствени видео услуги. Google притежава YouTube, Amazon има Twitch, а огромната маса потребители на Facebook редовно публикуват видеа.

Ако сделката бъде успешна, то тя ще даде възможност на Microsoft да използва данните на 100-те милиона потребители на TikTok в САЩ, за да развие потенциала на изкуствения интелект. Освен това от гледа точка на властите компанията е привлекателен купувач, тъй като е една от малкото сред технологичните гиганти, която не е разследвана за нарушаване на правилата за конкуренцията.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X