Заплахи

Всяка пета фирма би саботирала онлайн бизнеса на конкурент

Владимир Владков

Изграждането на печеливш и успешен бизнес е много трудно. Понякога най-голямото предизвикателство е конкурирането с вече установила се на пазара фирма, особено ако вашата има ограничен маркетингов бюджет. Това означава, че конкуренцията от други марки в дадена по-тясна пазарна ниша може да накара някои да действат неетично и дори да обмислят как да саботират своя конкурент.

Самите действия по онлайн саботажи могат да включват дискредитиране на продуктите и/или услугите на конкурентната фирма чрез отрицателни (и често фалшиви) отзиви, провеждане на кампания със спам линкове, които да доведат до наказания от страна на Google или дори хакване на уебсайт, обясняват от Reboot Digital. Компанията е интервюирала над 1670 британски фирми, за да разкрие каква част от тях са склонни да осъществят някакъв вид саботаж на конкурент, ако смятат, че ще измъкнат безнаказано. Проучването се стреми да покаже и дела на онези, които вече са предприемали подобни действия, както и вертикалните индустрии, които са с "по-престъпни наклонности".

Проучването на Reboot показва, че 18.3% от респондентите биха обмислили как да навредят на онлайн присъствието на конкурент, ако знаят, че ще им се размине. Все пак останалите 81,7 на сто не биха и помислили за такива действия, дори да са убедени, че няма да ги хванат, допълват анализаторите.

99,7 на сто от запитаните не са саботирали конкурент (или поне така твърдят), дока едва 0,3 на сто признават за подобни деяния. От фирмите, които са отговорили, че биха разгледали възможностите за онлайн саботаж, проучване на Reboot Digital е разкрило, че 25% от тях се занимават с наемане на нови служители или управление на персонала, а 22% са в бизнеса с реклама, маркетинг и PR.

Всяка пета фирма би саботирала онлайн бизнеса на конкурент

30% на сто от анкетираните, биха саботирали конкурентна фирма, защото смятат, че разполагат с по-добър продукт, а 18 на сто биха го направили, за да загуби конкурентът клиенти. Друга изтъквана причина за евентуално зловредно действие е, че конкурентът нечестно печели предимства в търсачките чрез т.нар. "black hat" SEO. Сред механизмите, използвани за "измама" на търсачките са автоматизация на съдържанието, скрити текстове или линкове, докладване на конкурент, схеми с линкове, въртене на статии, манипулиране на линкове (включително покупка на такива) и редица други. Почти всички подобни методи са забранени от общите условия на Google и другите търсещи машини. По-интересното е, че 9 на сто цитират "липсата на трафик към моя уеб сайт" като достатъчна причина да обмислят саботиране на конкурентен сайт.

Всяка пета фирма би саботирала онлайн бизнеса на конкурент

Най-популярната техника, която биха използвал фирмите, според проучването на Reboot Digital, е "фалшиви ревюта" (57 на сто), а 26% биха започнали негативна "инфлуенсърска" кампания.

Reboot Digital са били толкова заинтригувани от резултатите от проучваневто, че са изпратили е-писмо с мнима оферта за негативна SEO услуга do 87 локални фирми във Великобритания, предлагайки им да саботират срещу заплащане онлайн репутацията на техен конкурент. 13% от получателите са приели офертата. 35% от фирмите обаче са отхвърлили офертата, а останалите 52% не са отговорили изобщо (възможно е тя да е "филтрирана" от спам филтрите на е-поща).

Оливър Сисънс, SEO мениджър на Reboot Digital, дава и няколко полезни съвети как да забележите, че вашият уебсайт е бил атакуван от негативна SEO кампания:
  • Инструменти за проследяване на линкове. Средства като Ahrefs, SEMrush и Majestic SEO предоставят актуални доклади за това кой се свързва с вашия уеб сайт и регулярно одитират своите доклади, за да ви помогнат да "държите под око" потенциална зловредна активност. Google също предоставя преглед на линковете към вашия уебсайт в конзолата Google Search, обяснява Сисънс. "Ако откриете нещо, което посочва спам линкове към вашия сайт, трябва да съставите файл за дезактивиране и да го изпратите на Google. Това трябва да помогне за обезсилване на всички отрицателни ефекти, които връзките могат да имат върху вашия уебсайт", допълва той.
  • Следете за споменавания на вашата марка. "Не всеки, който се опитва да навреди на вашия бизнес, ще свърже към вашия уебсайт. Възможно е конкурент или недоволен бивш служител да остави фалшиви, вредни отзиви за вашата марка онлайн, за да изплаши потенциалните нови клиенти. Използването на инструменти като Google Alerts, BuzzSumo и Hootsuite може да ви помогне да намерите нови споменавания за вашата марка онлайн и да решите дали те са законни или са създадени, за да навредят на вашите маркетингови усилия", обяснява специалистът.
  • Оператори на Google Search. Чрез удобното използване на операторите за търсене на Google можете да търсите в базата данни на Google сред милиарди уебсайтове, за да намерите онези, които конкретно говорят за вашия бизнес. Започнете да ги пробвате, като включите примерния текст с името на фирмата или уебсайта си. Може да се изненадате от онова, което се появява.
  • Преглед на данните от рекламите. "Ако пускате платени реклами онлайн, трябва да знаете как да преглеждате ефективността на кампаниите и да "се потопите" в огромното количество данни, предоставени ви от Google. Внимавайте за внезапни скокове в количеството импресии или кликвания от една област (особено сте се прицелили към по-широко географска област) и започнете да анализирате къде отиват парите, които харчите, предупреждава Сисънс.
  • Следете профила си за клиентски отзиви. Вече трябва да отговаряте на всички нови положителни и отрицателни отзиви на вашия уебсайт или бизнес. Трябва да знаете и да имате достъп до всички профили, за да можете да оспорите всички фалшиви отзиви , които може да бъдат публикувани там.
  • Поддържайте безопасността на своите данни за акаунта (име и парола). Най-добрият начин да се предотврати хакване или да се възстановите бързо от такова е всички данни за влизане в профила или данни за достъп да са сигурни и безопасни. Също така трябва да знаете с кого да се свържете, ако уебсайтът ви бъде хакнат някога, допълва Сисънс.
  • Проверявайте за дублирано съдържание. Понякога спамърите вземат вашето съдържание и го публикуват на безброй други уебсайтове, което намалят стойността на вашия уебсайт. Проверете, като вземете произволни низове и изречения от ключовите си страници, и ги потърсете в Google. Ако някой от тези спам уебсайтове превъзхожда собственото ви съдържание, трябва да разберете защо. Можете да видите как дублираните уебсайтове се свалят заради нарушаване на авторски права или дори може да се наложи да актуализирате и подобрите вашето собствено съдържание, обяснява SEO мениджър на Reboot Digital.
Снимка на cattu от Pixabay




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X