Софтуер

УниКредит Булбанк пуска дигитален овърдрафт

Мария Динкова

УниКредит Булбанк пуска нова услуга дигитален овърдрафт, който може се изтегли изцяло през мобилното приложение на финансовата институция. Новата функционалност е следващата стъпка в развитието на дигиталните услуги на банката и е резултат от успешното партньорство с финтех компанията "Евротръст Технолъджис", разработила квалифицирания електронен подпис.

"Овърдрафтът през мобилно приложение е една нова възможност, която предоставяме на нашите клиенти. Те ще получават офертата директно в мобилното банкиране на УниКредит Булбанк и ще подписват заема именно там. Процесът отнема само няколко минути и може да се осъществи по всяко време и отвсякъде. Искам да подчертая, че всичко се случва в едно приложение, не е нужно да се инсталира нищо друго, нито да се помнят други потребителски имена и пароли. Тази концепция за нас е много важна, тъй като ние се стремим да предложим лесна и удобна услуга на нашите клиенти", отбелязва Джакомо Волпи, директор "Банкиране на дребно" в УниКредит Булбанк.

От 10 октомври досега вече повече от 200 клиенти са преминали през процеса за изтегляне на дигитален овърдрафт, а след популяризирането на идеята от банката очакват използването на новата услуга да се увеличи. Към момента обаче функционалността е достъпна само за определени потребители, таргетирани на база на анализ на данни.

Овърдрафтът като цяло представлява краткосрочен кредит, който позволява да се разполага с допълни средства до получаване на заплата, като обикновено заемът е в малък размер, около 700-800 лв. Профилът на типичния клиент на мобилно банкиране е млад специалисти между 25 и 40-годишен, който получава заплатата по сметки във финансовата институция и е свикнал по този начин да си плаща битовите сметки вместо да се реди на каса.

От банката изтъкват, че с подобни опции целят да ангажират в по-голяма степен своите клиенти, тъй като според изследване 95% от потребителите на мобилното банкиране го използват предимно за преглеждане на сметки и извършване на транзакции. Въпреки това ясно се забелязва тенденция в промяна на потребителските очаквания и навици. "Банките вече са в мобилните телефони. Голяма част от услугите са дигитални, а вече има възможност да се изтегли заем и през телефона. За нас беше важно освен да дадем услугата и да осигурим най-приятното клиентско преживяване", споделя Теодора Петкова, председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк.

Само за последните три години броят на потребителите на мобилно банкиране на УниКредит Булбанк отбелязва трицифрен ръст. За сравнение преди около 2 години едва 5% от всички клиенти са използвали финансови услуги през телефона си. "Сега една трета от нашите клиенти са активни потребители на мобилното банкиране. Съвсем естествено е ние да се опитваме да вкарваме допълнителни удобства и услуги за нашите клиенти. От друга страна това е море от възможности за генериране на допълнителен бизнес. Потребителите на мобилното банкиране по дефиниция са по-активни, като средно те влизат между 10 и 15 пъти на месец, докато банковият клон обикновено се посещава 2-3 пъти в годината", разкрива Юлиан Влахов, директор "Алтернативни канали" в УниКредит Булбанк.

Той представи и как точно ще се извършва целият процес по дигиталното изтегляне на овърдрафт. Избраните от банката клиенти ще получават персонализирано съобщение, че могат да увеличат наличността по своите сметки. Когато влязат в мобилното си банкиране, те ще видят предложението със съответните условия, ще могат да коригират лимитите на овърдрафта и да изберат сметката, в която да бъдат преведени парите. След като се прегледа финално офертата на банката, клиентите трябва да преминат през 2 стъпки за издаване на квалифициран електронен подпис. Като начало те ще трябва да се съгласят с условията на банката и на "Евротръст", а след това ще трябва да сканират личната си карта. На база на това ще се издава квалифицираният електронен подпис. На следващата стъпка клиентите ще могат да разгледат всички необходими документи за овърдрафта и с натискане на бутона "Потвърди" ще подписват електронно.

"Идентифициране на лицето е най-голямото предизвикателство. За това има специално разработена удостоверенителна услуга на "Евротръст", която се контролира от държавата. За да се идентифицира, човек трябва да снима документа си за самоличност с камерата на телефона. Данните от документа се разпознават, изпращат се до МВР, където се проверява дали той е валиден. Със снимката, която се върне от МВР, се прави биометричен анализ на изображението на човека пред телефона и се проверява дали съвпада с това от снимката в регистъра на българските документи за самоличност. Също така в процеса се включва и 3D модел за проверка. Тази технология е единствената сертифицирана в Европа, която дава същата степен на сигурност като лично явяване. В допълнение всяка една идентификация се проверява от служители на компанията", обяснява проф. д-р Георги Димитров, съосновател и член на Управителния съвет на "Евротръст Технолъджис".

Генерираният електронен подпис е безплатен за клиентите на УниКредит Булбанк, той се издава еднократно и след това ще може да се използва и за бъдещите услуги на финансовата институция. За други услуги, извън тези на банката обаче, той ще трябва да се плаща допълнително. Димитров уточнява, че някои от услугите са безплатни.

"Мобилното банкиране преминава една стъпка напред. В началото то беше информативна услуга, постепенно започва да се превръща в платежен инструмент, а сега става персонално ID, с което можеш да се идентифицираш и да подпишеш документ. Не е необходимо вече да се разработва услуга от нулата, има готови компоненти на пазара и вече не можем да говорим за конкуренция между финансови и технологични компании. Бъдещето е да внедриш готов компонент и да разчиташ на надеждна услуга", допълва Влахов.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X