Софтуер

Служители на британска компания наказвани с години заради грешка в софтуерна система

Александър Главчев

Служители на британската пощенска компания Post Office Ltd. в продължаване на две десетилетия са рискували да се окажат в затвора или да останат без жилища и средства заради софтуерни грешки. Според портала The Verge, компанията е използвала специализираната система Horizon, собственост на японската Fujitsu.

Horizon първоначално е разработван от британската компания, като първата му версия се появява през 1995 г. През 1998 г. Fujitsu става едноличен акционер в ICL, а през 2002 г. той официално става част от японския конгломерат.

В системата е присъствала критична грешка, която е водила до неверни отчети и често е показвала недостиг на средства, за което редовно са били обвинявани служители на пощенската компания. Според BBC случаят представлява най-голямата съдебна грешка в историята на Обединеното кралство. Пострадали са стотици невинни хора са поради грешка. Самата Post Office съществува от 1986 г., а в началото на 2019 г. е имала над 5000 служители.

Разрушени стъдби и смъртни случаи


Животът на много служители в пощата е бил буквално разрушен. Съдебни дела са довели до ефективни присъди, семейни проблеми и разводи. Джанет Скинър, например, е прекарал 9 месеца в затвора и е загубил възможността да отглежда децата си. Причината е, че софтуерът е установил липса в размер на 59 хил. паунда в отдела, в който е работил Скинър.

62-годишният Виджай Парех пък е прекарал половин година в затвора. По данни на The Guardian той е обвинен в кражба на 72 хил. британски лири и адвокатът му го посъветвал да се признае за виновен.

Налице са и по-скандални примери, като ефективна присъда срещу невинна бременна жена. При друг случай пък в пощенски клон е установена липса от почти 100 хил. паунда. За това е бил обвинен служител, който е отнел живота си. Няколко месеца по-късно заместникът на самоубилия се също е пострадал.

Обвинените в кражба са били поставяне в почти безизходно положение. Някои са отивали в затвора, а други са оставали без спестяванията и дори домовете си в опит да покрият отчитаните от софтуера липси на средства.

Престъпно бездействие

Според BBC заради грешката и бездействието на ръководството на Post Office между 2000 и 2014 г. са пострадали близо 740 служители. Допълнително, броят на хората, получили призовки през последните седем години, все още предстои да бъде изяснен.

От компанията съобщиха, че са вярвали твърде много на системата Horizon. На 23 април 2021 г. Лондонският кралски съд излезе с 39 оправдателни присъди срещу служители Post Office. През декември 2020 г. пък са били оправдани други шест.

Според Daily Mail-Online съдията, който е оправдал невинните, е съобщил, че ръководството е знаело за съществуването на проблем в работата на Horizon. Неназован служител на компанията заявил пред BBC, че компанията "с готовност е приемала загуба на животи, свобода и вменяемост на много обикновени хора в преследването на репутация и печалби".

Още през 2019 г. компанията е изплатила обезщетение на 555 жертви и в същото време е организирала цяла система на плащания на служители, които по някакъв начин са били засегнати за проблема с Horizon. Все още не е ясно как ще компенсира смъртта на поне един от служителите. Според BBC са подадени общо над 2400 молби за материално обезщетение.

Междувременно проблемният софтуер продължава да е в употреба. В скоро време се очаква той да бъде заменен от облачно решение.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X