Законодателство

Във Великобритания искат специални регулации за дигиталната реклама

Иван Гайдаров

В четвъртък, властите за контрол на конкуренцията и пазарите във Велибритания (CMA) публикуваха свой доклад за ситуацията в сегмента на дигиталната реклама с призив правителството да въведе нов регулаторен режим, за да се справи с непропорционалната пазарна сила на Google и Facebook.

През 2019 г. в Обединеното кралство са изхарчени около 14 милиарда паунда за дигитална реклама, като 4/5 от тях са отишли на сметките на Google или Facebook. По-голямата част от тези разходи могат да бъдат разделени на дисплейна реклама, в която Facebook притежава по-голямата част, и такава в процеса на търсене в интернет, при която Google има невероятните 90% дял. Тези числа говорят за категоричен монопол и следователно за проблем, който трябва да бъде адресиран.

Хората често не са наясно с ролята на регулаторите, когато става въпрос за контрол на монополите. Както показаха именно тези два технологични гиганта в САЩ, всъщност е напълно възможно една компания да постигне монополни позиции чрез законни средства. В действителност, след като една компания придобие значителен пазарен дял, за нея става много по-лесно да задуши конкуренцията и да "убеди" търговските си партньори да бъдат лоялни. Това се е случвало много пъти в миналото и компании като Microsoft и Intel са само част от примерите. Затова и регулацияите са важно условие за правилно функциониращия на свободния пазар, тъй като монополите са враждебни към свободната търговия. Това налага нуждата от специални регулации спрямо Google и Facebook, съобразени с изискванията на пазара за дигитална реклама.

"Чрез нашето проучване на този пазар открихме как функционират големи онлайн платформи като Google и Facebook и как използват дигитална реклама за подхранване на техните бизнес модели", коментира изпълнителният директор на CMA Андреа Кочели и добавя: "Това, което открихме, е свързано - ако пазарната сила на тези компании остане без контрол, хората и бизнесът ще загубят. Потребителите ще продължат да дават повече от личните си данни, отколкото е необходимо, като в същото време липсата на конкуренция може да означава по-високи цени за стоки и услуги, закупени онлайн."




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X